Back to nature

Het Finse designmerk Marimekko heeft een nieuwe impuls gekregen. ‘Optimisme zit heel diep in de genen.’

Twee jaar geleden verwierf Mika Ihamuotila een pak aandelen en werd hij de nieuwe topman van het bijna zestig jaar oude kleding- en interieurmerk Marimekko. Volgens Pio de los Santos Gonzalez, de Benelux-agent van het designmerk, zorgt dit voor een nieuwe dynamiek in het bedrijf. Veel jonge designers, in zowel textiel als mode, kregen een kans. De focus werd nog meer gelegd op de wil om een internationaal topdesignmerk te worden, zowel voor binnenhuisdecoratie als in de mode.

‘Dertig jaren geleden is de ziel van het bedrijf wat verloren gegaan. Toen stonden er mensen aan de top die alleen maar geld probeerden te verdienen.’ Nu Marimekko is teruggekocht door betrokken Finnen, gaat de onderneming back to the roots. ‘Ze zijn quasi overnieuw begonnen. Er is gigantisch verjongd. Met nieuwe prints en een fris elan. Er zijn nieuwe designers aangetrokken, wat vorige zomer heeft geresulteerd tot verrassende table wear-series. Er is nu voor het eerst in de geschiedenis van Marimekko een concept neergezet waar klanten de gehele tafel mee kunnen dekken.’

Fris
Zoals de serie Siirtolapuutarha. Een fris ontwerp van zwarte met gekleurde bloemen. Verkrijgbaar in verschillende kleuren en bijpassende keukenaccessoires. De prints spelen nog steeds een hoofdrol. ‘Kijk naar de Unikko. Het jarenoude motief van de zwarte met rode bloemetjes. Het verschil is alleen dat men vroeger niet afweek van de prints. Toen bestond de collectie veel meer uit losse items. Nu passen de accessoires bij het servies en worden de kleuren per seizoen op elkaar afgestemd.’ Deze zomer zijn dat de kleuren grasgroen en oranje. Voor de herfstcollectie zien we vooral taupe en paars. Gemene deler bij Finse designers – jong en oud – is volgens Pio de los Santos Gonzalez de natuur. ‘Ze grijpen in hun ontwerpen allemaal terug naar hun omgeving. Het landschap stroomt door hun aderen. Finnen zijn heel sterk verbonden met de natuur, veel sterker dan wij. Koud, warm; alles gaat in extremen. Ze leven daar vijf maanden in het donker, in the middle of nowhere. Die verbondenheid met natuurelementen, die dominantie, voel je terug in de designs, in kunst, literatuur; in alles. Het is geen nostalgisch gevoel. Ze aanvaarden simpelweg dat ze kleiner zijn dan de natuur. Start de auto niet bij min 23? So what. Waar wij ons over opwinden, accepteren zij het zoals het is.’

Marimekko ontwerpt producten voor dagelijks gebruik. ‘Alle ontwerpen maken het dagelijks gebruik aangenamer. De producten stralen een soort vrolijkheid uit.’ Die positiviteit is te herleiden tot de Tweede Wereldoorlog. Toen Finland collaboreerde met de Duitsers. In de jaren vijftig, gedurende de start van Marimekko, moesten de Finnen een financiële compensatie betalen aan de Russen. Een hele donkere periode. Tevens de reden waarom de kleding en de gebruiksvoorwerpen van Marimekko zo vrolijk zijn. Om die nare periode van zich af te schudden.

‘Dat zit heel diep in de genen van het bedrijf,’ vertelt Pio de los Santos Gonzalez. ‘Die positiviteit is bijna een geloof bij hen. Ik houd ervan dat ze zo eigenzinnig zijn. Van de kleuren en het optimisme dat het uitstraalt. Het is spicy. Als je het ergens ziet, valt het gelijk op. En het is vormelijk niet te ver gezocht. Vorm volgt functie bij Marimekko. Ik heb hun dessins altijd mooi gevonden.’

Eind jaren zestig droeg Jacklin Kennedy al de kleding van de Finse ontwerpers. Nederland was in diezelfde periode één van de eerste landen waar Marimekko naar toe exporteerde. Toch verslapte Marimekko dertig jaar geleden door de hebberige top van het bedrijf. Het Finse designmerk voerde te lang dezelfde prints. ‘Buiten Finland waren de andere prints veel minder belangrijk, die zag je alleen in eigen land terug. Nu heerst er een andere mindset. Een nieuwe openheid.’

Evolutie
Zo verkopen de nieuwe rechthoekige onderbordjes erg goed in sushiland Japan. ‘Daarom komen wij deze zomer zelfs met een grotere variant daarvan.’ Daarnaast lonkt het bedrijf sinds afgelopen voorjaar ook voorzichtig naar designers buiten Finland. Ze hebben kandidaten op het oog uit onder andere Engeland, wat volgens de Vlaming niet wil zeggen dat de dessins niet meer Fins zijn. ‘Het bedrijf is sterk en weet waar het heen wil. Deze nieuwe ontwerpers moeten wel passen bij de lijn waar Marimekko naar toe wil.’ Pio de los Santos Gonzalez verwacht dat het designmerk zich de komende jaren nog sterker zal richten op de interieurbeleving. ‘Maar dan alleen met producten die kleiner zijn dan een poefje. We willen more fashion, less clothing. Maar zo’n ontwikkeling doe je niet over één nacht ijs. Dat is een evolutie van jaren.’

About doortjevdmolen

Theejunk, reiszot, cultuurgek, eindredacteur, journalist

Leave a comment