Krachtige couture

Nederland kent een nieuwe couturier: Marika Houkes. Onder het label Maraque ontwerpt ze verfrissende designs voor sterke vrouwen, zoals Thérèse Boer van De Librije.

Afgelopen najaar toonde Marika Houkes haar eerste complete couturecollectie. Onder haar eigen label Maraque kregen honderden gasten schitterende, kleurrijke ontwerpen te zien in het voorprogramma van de coutureshow van Mart Visser. ‘Het was een hele mooie ervaring. Heel spannend omdat het de eerste keer was.’ De bescheiden Drentse moest hard doorwerken om haar eerste complete collectie te voltooien. Maar het resultaat was ernaar. De haute couture werd door het publiek onder luid applaus ontvangen.
Uniform
De nieuwe exclusieve damesmode van Marika Houkes kent invloeden uit onder andere Rusland, Marokko en India. Je ziet details uit diverse folklore terug in haar kledij. ‘Mijn echtgenoot ontdekte al dat ik van traditionele uniformen houd. Een man in uniform vind ik prachtig.’ Verschillende elementen van kostuums over de hele wereld komen – in een moderne en eigentijdse variant – voorbij in de ontwerpen van Maraque. ‘Het is een mix. Het hoeft niet per se uit één land te komen. Ik doe het niet heel bewust en het is ook niet te herleiden. Ik pak van alles wat. Ik bekijk tenslotte ook de mode van nu.’

Als ze stoffen ziet, krijgt ze vanzelf allerlei ideeën. De verschillende materialen en texturen inspireren haar. ‘Het hele proces is ontzettend leuk om te doen. Ik zorg ervoor dat geen enkel ontwerp hetzelfde is. Elk kledingstuk is uniek.’ Zelfs in de maatserie (36-44) krijgt elk stuk een ander detail. Daardoor blijft het altijd bijzonder. Ze streeft ernaar om speciale en chique kledingstukken te ontwerpen. ‘Maar het is minstens zo belangrijk dat het lekker zit.’

Dat vindt ook Thérèse Boer van De Librije in Zwolle, die de kleding van Maraque draagt tijdens haar drukke werk in het sterrenrestaurant. ‘Ik kan mij er soepel in bewegen. Marika gebruikt geen stijve stoffen. De pasvorm is heel fijn en het materiaal prikt niet. Het is niet te warm en niet te koud. Het ademt goed door de natuurlijke materialen.’

De klassieke tint en de moderne accenten spreken Thérèse Boer erg aan. ‘Het is heel elegant, vrouwelijk en eigenzinnig. Het spreekt en het valt op. Mijn stijl, die van De Librije en die van Marika Houkes vinden elkaar in Maraque. Het geeft een stukje exclusiviteit. We krijgen ontzettend veel bezoekers per jaar. Het is heel vervelend voor een gast als die hetzelfde draagt als ik.’

De sterke vrouw staat centraal in alle ontwerpen van Marika. Houkes ontwerpt haar kleding bewust voor de dame die krachtig in het leven staat, en die durft, want de kleding valt toch wel op. De designs zijn uitbundig, kleurrijk, tijdloos en exclusief. Het is een hele afwisselende presentatie in een herkenbare stijl. ‘Ik vind het belangrijk dat een vrouw zich vrouwelijk en krachtig voelt in mijn kleding. Sommigen stukken trekken echt de aandacht naar je toe.’

Drive
Het begon allemaal met positieve reacties op een door haar zelf ontworpen jas. ‘Zelfs in een kledingwinkel in Italië kreeg ik complimenten. Pas sinds anderhalf jaar ben ik echt actief aan het ontwerpen. Maar het spookte al jarenlang in mijn hoofd. Ik had een enorme drive om het te doen.’ En dat blijkt succesvol. De innovatieve creaties van Marika zijn te koop in het eigen atelier en bij Mulder Mode in Emmen. Komend najaar wil Maraque haar collectie uitbreiden naar een selecte groep winkels in Maastricht en in het Westen. ‘Misschien kom ik ooit nog wel eens met een eigen tassen- en accessoirelijn, wie weet.‘ Bovenaan haar verlanglijstje staat prinses Máxima vertelt de Drentse voorzichtig. ‘Zij is heel geschikt voor mijn kleding.’

About doortjevdmolen

Theejunk, reiszot, cultuurgek, eindredacteur, journalist

Leave a comment