‘Het doet pijn in mijn hart dat ze hun nesten weghalen’

MENS & MENING –  Wie langs de Hoogeveenseweg rijdt zal het niet onopgemerkt blijven: de vele nesten van verliefde ooievaars op lantaarnpalen. De bedreigde diersoort is door vele kunstmatige ingrepen inmiddels niet meer zo zeldzaam.

Dankzij buitenstations is het dier weer in het Reestland geïntroduceerd. Voor de klepperaar het ideale broedgebied, met volop vochtig grasland en de aanwezigheid van veel prooidieren zoals muizen en kikkers. Maar na vijftien jaar fokken zorgt de prachtige trekvogel volgens inwoners en agrariërs uit De Wijk voor overlast. Daarom de stelling van deze week: Het aantal ooievaars is zo schrikbarend toegenomen, dat het nu echt tijd wordt om maatregelen te nemen.‘Mijn vrouw heeft in De Wijk gewerkt bij het ooievaarscentrum’, vertelt Joop Snoek (56) te Steenwijk. ‘Wij hebben zelf een stelletje aan onze vijver, waar ze elk jaar jonkies hebben. Maar zelf heb ik geen last van deze mooie beesten. Afschieten vind ik in ieder geval geen oplossing.’

Kees Dobben (59) uit Meppel ziet dat er steeds meer ooievaars komen, maar heeft er zelf niet veel hinder van. ‘Behalve de vogelpoep op mijn auto, dat vind ik zo verschrikkelijk. Verder vind ik het geklepper eigenlijk wel een leuk geluid.’

Ik vind het nogal wat dat mensen hun eieren weghalen of nesten vernielen.

‘Het doet pijn in mijn hart dat ze steeds hun nesten weghalen, zegt Fenny Kreeft (47) in Meppel. ‘Ik vind het altijd prachtige beesten. En ik heb niet de indruk dat ze veel schade berokkenen. Ik vind het nogal wat dat personen hun eieren weghalen of nesten vernielen, die vogels hebben daar veel werk aan gehad. Nu het fokken blijkbaar uit de hand is gelopen en de mensen er last van hebben, lijkt het me verstandig om hun broedgebied te verbreden.’

Ronald: ‘De ooievaars die in Nederland blijven, worden bijgevoerd. Laat daarom de ooievaars die hier overwinteren in ieder geval zelf voedsel zoeken. Want de vogels leren hun jongen zo niet migreren. Bovendien, de natuurlijke selectie die optreedt bij een dergelijke reis zal verdwijnen. Verder hebben de blijvers de beste nesten ten opzichte van ooievaars die wel naar Afrika trekken. De bedoeling was altijd om de populatie op kracht te krijgen, nu lijkt het meer op elk dier redden. Dat kan niet de bedoeling zijn.’

Ook de Meppeler schrijft dat de ooievaars niet meer bijgevoerd moeten worden. ‘Dan is er voor de vogels in dit gebied minder voedsel en moeten ze wel verder het land in. Zo verspreiden ze zich steeds verder landinwaarts en heeft de rest van Nederland er ook plezier van.’

About doortjevdmolen

Theejunk, reiszot, cultuurgek, eindredacteur, journalist

Leave a comment