‘Ik raakte geboeid door de zee’

Je ziet ze bij elke hoge brug en op elk vliegveld; de flapperende, roodwitte windzakken. Voor kunstenares Anneke van Santen dé nieuwste inspiratiebron. Het resultaat zijn boeiende, figuratief abstracte composities over kust, zee, zeilschepen en vuurtorens. ‘Het landschap inspireert mij.’

‘Onderweg naar Middelburg viel mijn oog opeens op de wapperende windzakken langs de Zeelandbrug; wat een krachtig, mooi materiaal, dacht ik.’ Drie jaar later kreeg Anneke van Santen de eerste versleten exemplaren van Rijkswaterstaat.

De kunstenares heeft iets met vogels, het zeeleven en de wind. En dat is niet verwonderlijk, want tijdens haar jeugd woonde Van Santen in het waterrijke Zeeland. ‘Ik vond het heerlijk om langs de havens te lopen. Ik raakte geboeid door de zee.’

Tijdens haar laatste jaar aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten gebruikte Van Santen, oorspronkelijk opgeleid als graficus, voor het eerst textiel – de oude overalls van havenarbeiders – om een stilleven te verrijken. ‘Ik had behoefte aan meer kleur en variatie in mijn werk na al die etsen.’ En de eerste stap naar haar huidige werk was gezet.

Kunst in beweging

Naast windzakken en overalls zijn ook de versleten zeilen van wedstrijdboten al jaren haar favoriete stof tot experiment; gecombineerd met verf, zand en ribkarton. ‘Mijn werk leeft door het authentieke karakter van de spullen. Het is al mooi van zichzelf, doordat het verweerd is. Het roept allerlei associaties op.’

Ondanks de herkenbare gereedschappen en thema’s, laat Van Santen’s kunst zich niet snel vangen. Het is figuratief door de aansprekende onderwerpen, maar tegelijkertijd abstract door de vorm en het materiaalgebruik. Het werk van de domineesdochter, sinds 1977 weer woonachtig in Friesland, draait vooral om het ordenen en herscheppen van de originele vormen.

‘Ik laat me leiden door het bestaande karakter van een item. Het is een gevoel dat ik probeer te vangen. Door nieuwe combinaties te maken, door de spanning in mijn werk op te zoeken. Het is voortdurend een verrassing wat er uit komt. Maar ik wil altijd de bewegingen uit het landschap in mijn werk suggereren.’ De kunstwerken van Anneke lijken, mede door de grootte, daarmee net een vergezicht. ‘Door het reliëf in mijn werk, de oorspronkelijke materialen en de afgebeelde thema’s worden mijn stukken eigenlijk één groot venster naar buiten.’

Het werk van de Friezin, waaronder de windzakkunst, is te zien tijdens de Open Art Fair in september in Utrecht. In de tussentijd houdt Anneke van Santen altijd een permanente expositie aan huis. Kijk voor meer informatie op www.artsant.nl.

About doortjevdmolen

Theejunk, reiszot, cultuurgek, eindredacteur, journalist

Leave a comment